Yoga Sutra 1.2: Yogas Chitta Vritti Nirodhah ⮕ powściągnięcie zjawisk świadomościowych


Mówi się, że opanowanie tej sutry wystarczy, aby osiągnąć oświecenie!e. Termin „chitta” odnosi się do umysłu lub świadomości, podczas gdy „vritti” oznacza wahania, ruchy lub modyfikacje. „Nirodhah” jest często tłumaczone jako zaprzestanie lub kontrola. Dlatego Patanjali wyraża, że ​​istotą jogi jest kontrolowanie umysłu i doprowadzenie go do stanu spokoju i skupienia.  Osiągając ten stan spokoju umysłu i koncentracji, praktykujący może doświadczyć głębszego poczucia spokoju i samoświadomości, zmierzając w kierunku ostatecznego celu jogi, którym jest samorealizacja lub zjednoczenie z prawdziwym ja.


Yoga Sutra 1.2: Yogas Chitta Vritti Nirodhah

Yogas: W kontekście sutry joga odnosi się do stanu zjednoczenia lub integracji. Nie jest to jedynie praktyka fizyczna, ale holistyczny system obejmujący ciało, umysł i ducha.

Chitta: Ten sanskrycki termin obejmuje umysł, świadomość i serce. Reprezentuje całość naszego stanu psychicznego i emocjonalnego, w tym nasze myśli, uczucia, percepcje i wspomnienia.

Vritti: Vritti to wahania, modyfikacje lub działania umysłu. Obejmują one nasze myśli, emocje, wyobrażenia, wspomnienia i sny — wszystko, co utrzymuje umysł aktywnym i zajętym.

Nirodhah: Ten termin oznacza kontrolę, zaprzestanie lub powściągliwość. W tym kontekście odnosi się do uspokojenia lub wyciszenia wahań umysłu.

„Yoga chitta vritti nirodhah” sugeruje, że istota jogi leży w umiejętności uspokojenia i skupienia umysłu poprzez uciszenie jego ciągłych ruchów i rozproszeń. Gdy umysł jest uspokojony, możliwe staje się osiągnięcie stanu głębokiego spokoju i świadomości.


Znaczenie spokoju w jodze!

Praktyka jogi obejmuje różne techniki mające na celu osiągnięcie stanu opisanego w sutrze. Należą do nich:

Asana: pozycje fizyczne, które pomagają uspokoić ciało i przygotować je do medytacji.

Pranayama: techniki kontroli oddechu, które pomagają zrównoważyć i uspokoić umysł.

Dharana: ćwiczenia koncentracji, które skupiają umysł i pomagają wyeliminować rozproszenia.

Dhyana: praktyki medytacyjne, które prowadzą do stanu ciągłej uwagi i wewnętrznego spokoju.

Poprzez te praktyki joga prowadzi praktykujących w kierunku głębszego zrozumienia siebie i ich relacji ze światem. Uspokajając umysł i obserwując jego wzorce, praktykujący mogą osiągnąć większą jasność i wgląd.




Starożytne nauki jogi oferują głęboki wgląd w ludzki umysł i ścieżkę do wewnętrznego spokoju. Centralnym punktem tych nauk jest koncepcja zawarta w drugiej sutrze Joga Sutr Patanjaliego: „yogas chitta vritti nirodhah”. To zdanie, często tłumaczone jako „Joga jest ustaniem wahań umysłu”, służy jako podstawa całej filozofii i praktyki jogi. Zrozumienie tej sutry otwiera drzwi do głębszej, bardziej znaczącej praktyki i transformacyjnej podróży w kierunku samorealizacji.

 

„Yogas chitta vritti nirodhah” podkreśla znaczenie samoświadomości i samokontroli w dążeniu do jogi. Gdy umysł staje się spokojny, pozwala praktykującym obserwować swoją prawdziwą naturę bez zakłóceń ze strony myśli i emocji. Ta ścieżka prowadzi do samorealizacji — stanu zjednoczenia z prawdziwym ja lub świadomością.

Druga sutra Joga Sutra Patanjaliego — „Yoga chitta vritti nirodhah” — dostarcza jasnej i zwięzłej definicji jogi jako wyciszenia wahań umysłu. Ten stan spokoju i skupienia stanowi podstawę transformacyjnej podróży w kierunku samoświadomości i oświecenia. Praktykując jogę z tym zrozumieniem, jednostki mogą kultywować głębszą więź z samymi sobą i doświadczyć głębokiego poczucia spokoju i spełnienia ツ


Spośród wielu tekstów w sieci wyjaśniajacych znaczenie sutry ten wydaje się napisany prostym językiem, zrozumiałym dla każdego, niezależnie od stopnia posiadanej wiedzy i dośwadczenia w jodze.


źródło strony:  rajayogini.com/post/yogas-chitta-vritti-nirodhah


Yoga FAQ | 029 | What is 'yogaḥ citta vṛtti nirodhaḥ'?


Fragmenty utworu opublikowano na prawach cytatu, pastiszu oraz do celów edukacyjnych. Wszystkie prawa należą do ⇶ rajayogini.com. Opublikowane fragmenty służą jedynie zapoznaniu czytelnika z treścią książki, której fizycznie w internecie nie może przejrzeć - tak jak to ma miejsce w ksiegarniach. Umożliwiamy jedynie dokonanie świadomych zakupów w internecie, pozwalajac zapoznać sie gruntownie z kupowanym produktem, aby uniknąć późniejszych rozczarowań.